Här på sommarsimskola.se kan du hitta den sommarsimskola som ligger närmast där du bor eller vistas på sommaren. Vissa sommarsimskolor bedrivs av kommunen, och andra av privatpersoner eller privata företag. Klicka på den sommarsimskola som du vill komma i kontakt med så hittar du uppgifter. Tänk på att det inte alltid är så att sommarsimskolorna är på samma ställe som förra sommaren, därför är det bra att dubbelkolla genom att maila eller ringa.

Ja, vi har simskola i alla väder. Är det åska så avstår vi från att vistas i vattnet. Simläraren gör bedömningen om det är lämpligt med simskola eller ej.

Solskydd i form av långärmad tröja och solkräm samt eventuellt parasoll om ni tänkt vara där länge. Filt och ett mellanmål efter simlektionen är bra.

Det kan variera mellan simskolorna, men generellt ja. Det man ska tänka på är att det är väldigt viktigt att barnen lär sig att hantera miljön i och vid vatten. En våtdräkt gör det mindre verklighetstroget.

Det är en väldigt stor skillnad på att gå i simskola i en pool eller i öppet vatten som vi säger. I poolen är det klart, ljust vatten. Barnet ser botten hela tiden och temperaturen är behagfull. Ute har vi oftast kallt, mörk vatten och botten kan variera från fin sandbotten, till klippor eller dy. Därför är det väldigt viktigt att barnen får möjlighet att lära känna de olika förhållanden som råder i svenskt vatten. Om det skulle ske en olycka eller drunkningstillbud så har ett barn (och vuxen) mycket lättare att klara sig oskadd om hen har lärt sig vattenkunskap i öppet vatten. Det är även i sjöar och hav som nästan alla drunkningsolyckor sker.

Naturligtvis så ska inte barn tvingas ner i alldeles för kallt vatten i en sommarsimskola som bedrivs i sjö eller hav. Det är simlärarens ansvar att bedöma om vattnet är för kallt, men det är alltid barnet själv som får bestämma om det vill bada eller inte. Utbildade simlärare har mängder av roliga övningar och lekar för att lära barnen vattensäkerhet som kan göras på land. Det är bra att man som förälder har med sig varma handdukar och kläder för barnen att ta på om det skulle bli alltför kallt.

Om det regnar bedömer simläraren läget och meddelar er föräldrar hur det blir. Som vi alla vet så är ett varmt sommarregn ingen begränsning för att ha simskola i vattnet. Det är dock alltid barnet själv som bestämmer om det vill bada eller ej. Utbildade simlärare har mängder av roliga övningar och lekar för att lära barnen vattensäkerhet som kan göras på land. På många ställen finns skyddande träd i närheten som man kan kura ihop sig under. Det är bra att man som förälder har med sig varma handdukar och kläder för barnen att ta på om det skulle bli alltför kallt.

Att bära flytväst är en väldigt billig livförsäkring. Oavsett om barnen är ute och åker båt eller vistas på bryggan ska de ha flytväst på sig. Att hantera en situation där du hamnar överraskande i vatten är väldigt svårt, även om du har flytväst. För barn som har övat hur flytvästen påverkar kroppen i vatten, infinner sig oftast en trygghet och barnet kan hantera den uppkomna situationen på ett bättre sätt än om hen inte övat. Det är direkt livsavgörande för både vuxna och barn om flytvästen är på eller ej.

Det kan tyckas att vi tjatar om bröstsim. Men vi tjatar även om vikten av att du överlever i vatten, och att du kan rädda dina kompisar. Att kunna vattenvana, att vara simkunnig och hantera nödsituationer i och vid vatten är några av de kunskaper som vi lär ut i simskolan. Oavsett vilket simsätt som barnet lär sig först, är det viktigt att kunskapen om hur man simmar bröstsim oerhört viktig för att överleva i nödsituationer.

Trygg-Hansa har varit en viktig partner för oss väldigt länge. De månar om barnens säkerhet, framförallt inom vattenområdet och det är en självklarhet att de är med och stöttar sommarsimskolorna. Förutom att de ser till att alla simlärarna har material att använda betalar de även all frakt till sommarsimskolorna. Vi arbetar även tillsammans i andra projekt såsom Babybojen och Simskola för alla. Gå gärna in på Trygg-Hansas hemsida och se allt bra arbete de gör för ett vattensäkert Sverige!

Hitta simskola