Att kunna simma omfattar mer än bara att kunna simma en viss sträcka. Det handlar även om att lära sig om de risker som är förknippade med vistelse i och vid vatten, så att du och ditt barn känna er trygga när ni är i vattennära miljöer. Det handlar om att lära sig Vattenkunskap.

Vi på Svenska Livräddningssällskapet är väldigt måna om att sommarsimskolor finns tillgängliga för alla barn. Det är en väldigt stor skillnad på att gå i simskola i en pool eller i öppet vatten som vi säger. I poolen är det klart, ljust vatten. Barnet ser botten hela tiden och temperaturen är behagfull. Ute har vi oftast kallt, mörkt vatten och botten kan variera från fin sandbotten, till klippor eller dy. Därför är det väldigt viktigt att barnen får möjlighet att lära känna de olika förhållanden som råder i svenskt vatten.

Livräddning

I simskolan får barnet lära sig hur man beter sig när man badar, åker båt, förhåller sig till olika väder och när man är på isen. Vi kallar det bad-, båt-, is- och vädervett. Att till exempel kunna kasta ut en livboj till en kompis och veta att man aldrig ska hoppa i själv utan att ha något mellan sig och den som ska räddas. Det kallar vi den förlängda armen. Barnen får lära sig att larma 112 och att alltid använda räddningsväst när de är på bryggan och fiskar krabbor, åker båt, osv. skyddar sig mot solen, framförallt mitt på dagen.

Märken

För att inspirera och kunna följa barnets utveckling utgår vi från våra märken ingår. Våra märken följer en kunskapsstege, som börjar med vattenvaneövningar för nybörjarna. Sedan fortsätter stegen uppåt för ökad kunskap i bröstsim, ryggsim och livräddningsövningar så att du som förälder till slut kan känna att ditt barn fått alla värdefulla kunskaper det behöver för att bada på ett säkert sätt.
I skolans årskurs sex ska alla barn enligt läroplanen vara simkunniga och kunna hantera nödsituationer vid vatten. Svenska Livräddningssällskapet har tagit fram märket Bronsbojen i samarbete med Skolverket för att alla ska veta vad läroplanens krav betyder. Kommer du ihåg när du själv tog märken som barn?

Hitta simskola